iMac binnen een dag gemaakt
Verbeter je Mac net als Lisette van de Pavoordt, Zaltbommel
Verbeter je Mac net als Lisette
De iMac van Lisette deed het niet meer. Reden: de update naar macOS Monterey is mislukt. De harde schijf was verkeerd in twee partities geformatteerd waardoor het besturingssysteem vastliep.
Het opstarten gaat goed. Daarna komt de Finder in beeld en dan loopt alles vast: de Dock start niet op, de menubalk komt niet in beeld, de mappen op het bureaublad zijn allemaal weg.
Met spoed bracht Lisette haar iMac (27-inch, uit 2017 met Thunderbolt-poorten) naar mij.
Samen bespraken we het plan van aanpak: alles wissen en alles terugzetten óf een externe SSD installeren. Dit heeft als voordeel dat je 4x sneller kan werken.
Lisette moest er even over nadenken, maar besloot al snel te kiezen voor een 1 TB SSD met een schone installatie van macOS Monterey.
Uiteraard moest ik al haar documenten proberen van de (kapotte) harde schijf te halen. Dat viel niet mee, want de schijf kraakte en werkte niet mee. Bestanden overzetten duurde opeens 5 uur, in plaats van 5 minuten. Oef.

Alles stond netjes klaar
Gedeeltelijk gered
Via de targetmodus (een achterdeur van macOS) kon ik de schijf voor de helft uitlezen en herstellen op een door Lisette meegebrachte externe harde schijf. Tijdsduur: een halve dag en een halve avond. Resultaat: ongeveer 50% / 70% van alle data is hersteld. De overige gegevens probeert (in goed overleg via WhatsApp) Lisette na oplevering te herstellen via haar Time Machine-schijf.
Fris en fruitig
Na het veiligstellen van alle data is de iMac volledig gewist. Hiermee is de verkeerde partitie op de interne schijf hersteld. Daarna is macOS Monterey op een gloednieuwe vers bestelde externe SSD gezet. Deze SSD hangt vanaf nu permanent aan de iMac. Hierdoor is de iMac 4x sneller. De interne schijf? Die functioneert nu als Time Capsule-schijf.
Lisette blij, ik blij.

Lisette bracht haar Time Machine schijf mee in een leuke schoenendoos.

Dat zie je niet vaak: de originele verpakking van de iMac
”
TESTIMONIAL
Richard is voor mij de beste en snelste Mac-reparateur!
Via via kwam ik bij Richard terecht nadat mijn imac uit 2019 niet meer goed reageerde. Gelukkig kon ik snel bij Richard terecht, wel spannend om mijn computer met alles erop en eraan ergens te laten (ook na eerdere slechte ervaring met een Mac-reparateur) maar dat voelde bij Richard meteen vertrouwd aan. Hij wist het probleem gauw te vinden en op te lossen, de harde schijf bleek deels kapot. Richard denkt fijn met je mee, en doet er alles aan om je zo snel mogelijk te helpen en dat alles met veel zorg en aandacht. Super! Zo dacht hij ook fijn mee over bestanden waar nog backups gemaakt van moesten en konden worden en kwam met fijne mogelijke oplossingen, zo kreeg mijn computer een externe snelle SSD-schijf, waardoor deze nog weer een tijd mee kan, en ik de volgende dag alweer mee aan de slag kon! Wat ik ook extra leuk vond was hoe verzorgd mijn computer klaar stond bij het ophalen, met daarbij extra tips op mooi verzorgd drukwerk! 🙂 Superblij! Bedankt!
Met vriendelijke groeten,
Lisette van de Pavoordt, Zaltbommel
Veel beter
Wil je ook blij gemaakt worden met het inrichten van je gloednieuwe Mac? Maak dan een afspraak ›

Groet, Richard Pijs
Mac Expert & Apple Teacher